Maak kennis met Daphne Beaujean van Beaujean Vacances, inmiddels een aantal jaren bezig met coaching. Op een voor haar vertrouwde plek spraken we met haar over aan het roer staan van een familiebedrijf, de transformatie van het bedrijf en de ontwikkeling die Daphne zelf heeft doorgemaakt.
In de serie Winnaarsmateriaal spreken we met de ondernemers & professionals uit het 5 voor twaalf netwerk over hun bedrijf, persoonlijke ontwikkeling- & groei en welke impact coaching gemaakt heeft op dit alles. In de eerste aflevering spreken we met Daphne Beaujean van Beaujean Vacances.
“Ik ben Daphne Beaujean, heb mijn eigen bedrijf: Beaujean Vacances. Wij zijn een boekingskantoor voor vakantiehuizen in het luxe segment. We breiden steeds meer uit. Momenteel hebben we 200+ vakantiehuizen in ons bestand.”
“Mijn ouders zijn het bedrijf begonnen, 30 jaar geleden. We zijn dus al 30 jaar actief in de regio (Zuid-Limburg) en daarna zijn we ook steeds meer uitgebreid naar de regio’s die daaromheen liggen. Zo kunnen we nu tot aan de Eifel en de Ardennen in België bedienen.”
“9 jaar geleden heb ik het bedrijf officieel overgenomen van mijn ouders en ongeveer 12 jaar geleden ben ik officieel in dienst getreden. Het is mij natuurlijk met de paplepel ingegoten. Als student zijnde werkte ik eigenlijk al vanaf de schoonmaak, tot de reserveringen, daarna een stukje accountmanagement om de huiseigenaren van contact te voorzien, tot waar ik vandaag de dag sta.”
“Ik ben nu algemeen directeur. Ik stuur het bedrijf aan en zorg voor de groei van het bedrijf, dat we steeds een stapje verder gaan.”
“Ik weet nog dat ik worstelde met de perikelen rondom een familiebedrijf, welbekend bij mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Daarnaast ook voor mezelf: waar wil ik naartoe en waar wil ik met het bedrijf naartoe? Dat is wel echt iets wat ik in de coaching geleerd heb, om daar focus en structuur in aan te brengen.”
“Dat je altijd in het resultaat moet gaan staan van het bedrijf. Dat is ook wel iets wat ik bijv. in het afgelopen halfjaar heb geleerd. Je hebt natuurlijk een zakelijke relatie met de mensen waarmee je spreekt.”
“Vooral het formuleren van de noodzakelijk vereiste acties die gedaan moeten worden. En die dan ook echt te doen. Wanneer? Nu! En dat niet uitstellen.”
“In het begin vooral de interne organisatie en daar veel meer structuur in aan te brengen. Bijv. het opdelen van het bedrijf in afdelingen. Daarnaast ook een stuk focus krijgen op waar wil ik naartoe met het bedrijf en welke acties zijn er te doen om tot een bepaalde doel te komen.”